2013 Verslag rondje Nederland

Verslag van een Rondje Nederland 2012.

Zondag 19-08

Vanmorgen op tijd op, ontbijten, de afwas wegwerken, de was opvouwen, fietsen beladen en om 08:30 uur op stap.

Deze vakantie had heel wat voeten in de aarde. We wilden in Engeland de Hadrianswall fietsen, maar de 14 daagse voorspellingen bleven slecht. 16-18 graden, regen, geen fietsweer dus. Daarom 2 dagen voor we weg gingen besloten in Nederland te fietsen. Een rondje langs LF routes. We zouden de tent mee nemen, maar door een vervelende nacht van Trijnie(RLS) de ochtend van vertrek besloten geen tent mee te nemen. We zouden onderweg wel overnachtingen vinden. Wel de slaapzakken mee zodat de kans op het vinden van een overnachting in trekkershut tot de mogelijkheden behoorde.

Eerst de LF 14a gevolgd. Bekende weg, niet zo leuk maar je moet ergens vertrekken. In Coevorden de LF16b gevolgd, de Vechtdalroute. Hadden we al eens gefietst in de andere richting maar de wegen werden steeds onbekender en hier fietsen daardoor leuker. We zijn de route kwijtgeraakt in Gramsbergen omdat er een omleiding was, het hele fietspad was verdwenen door werkzaamheden. Via de borden naar Ommen gekacheld langs de doorgaande weg. Daar de route LF 8a opgepakt. Konden we volgen tot Rijsen. Mooi om door de Sallandse heuvelrug te fietsen, grote heidevelden met vossenbessen. Daar hebben we een overnachting in een trekkershut gevonden op de Langenberg

Het was vandaag heet, 30+ graden, dus veel drinken en waterijsjes. In Rijssen eerst een hotel bezocht maar die was op zondag gesloten. In Rijssen veel kerkgangers, het was rond 18:00 uur waar vrouwen en kinderen met hoedjes op te kerke gingen. De oudere vrouwen  veelal in het zwart met dito hoofddeksel in allerlei maten. De jongere vrouwen met hoedjes in pastel kleuren of geheel wit. Apart gezicht.

Trijnie had last van de warmte en was na 50 km al moeilijk vooruit te branden. Maar ze heeft toch de 100 km vol gemaakt zonder zeuren of mopperen(red:wel een beetje zuchten af en toe hoor!). Knappe meid he?

Nu zitten we voor de trekkershut buiten koffie te drinken. Het is windstil en de lucht trekt langzaam dicht. Toen we bij de trekkershut aankwamen werden we verrast door een klein buitje, lekker verfrissend die dikke druppels. We hebben ontbijt geregeld, brood, ham, kaas, jam, hagelslag voor morgenochtend. Moest ook wel want we hadden niets bij ons behalve koffie en thee. Kunnen we morgenvroeg met een vol buikje op stap.

Het wordt morgen iets koeler maar we zijn niet van plan weer zo af te zien. Dan maar eerder overnachting zoeken en daar nog wat rond fietsen of wandelen.

Onderweg 3 caches gedaan. We rijden er niet voor om maar als we er langs komen dan pikken we ze wel mee.

Als je zoalng in de hitte fietst zie je niet alles even scherp meer. Zo dachten we een slagroomkerk te zien was sjaloomkerk en een pinokioplaats wat een picknickplaats was.

Strakjes lekker douchen, handdoeken hadden we mee genomen en dan de slaapzak in. In de hut draait een tafel-fan zodat het er koeler wordt.

Maandag 20-08-2012

Vanmorgen na het ontbijt om een uur of 07:30 uur op stap richting Markelo. In Markelo boodschappen gedaan, brood, tomaten, soep, worstjes, bananen en een komkommer. We kunnen er weer tegen. We moeten route LF8a weer zien terug te vinden. Uiteindelijk lukt dat in Stokkum, daar staat route LF8a in kleine letters op een paddestoel. We gingen er toevallig naast staan om de fruitdrank soldaat te maken toen we het zagen. Geluk gehad.

Een stuk later broodje met tomaat en honing gegeten. Wespen wilden mee genieten. Lastig maar niet vreemd.

Via kleine paadjes afgewisseld met een ruilverkavelingsweggetje via Diepenheim en Geesteren (met een aparte kerk) richting de volgende LF route. We volgen nu een stuk van LF4a. Onderweg de chinese kippensoep warm gemaakt, mensen keken wel raar twee fietsers die naast de weg op een bankje met een 1 pitter in een melkkoker eten maken.

Het weer is minder heet, wel veel wind.

Kasteel Hackfort bekeken, met een mooie watermolen, het plaatjes Bronckhorst bezocht (mooi oud stadje) en nu zijn we in Doesburg. In hotel Doesburg aan de IJssel een kamer geboekt. Gewandeld in Doesburg, wat ook een mooi stadje is.

86 km gefietst.

Dinsdag 21-08-2012

Vanmorgen na een goed ontbijt eerst langs de winkel. Weer voedsel voor onderweg gekocht. We fietsen langs de IJssel, Velp en Arnhem aan de andere kant van de rivier. Op een bankje het eerste voedsel tot ons genomen. Voor ons een plas waarin ganzen landden die blijkbaar op het grasland achter ons hun buikjes rond gegeten hadden. Schepen op de IJssel en achter de rivier de skyline van Arnhem. Het is heerlijk weer, licht bewolkt, af en toe een zonnetje en niet te warm. We wisten toen nog niet dat we 130 km moesten fietsen voor een slaapplaats en dat die in Duitsland lag.

We volgen LF3b, die later overging in LF3a. We lieten Nijmegen rechts liggen, namen een route verkorting die ons niet door de stad voerde. Bij Millingen de eerste van de totaal 4 voet/fietsveren die we over de Maas zouden krijgen vandaag. Zo slingerd deze door het landschap. Er varen met regelmatig grote vrachtschepen met allerlei soorten ladingen op de rivier. We kwamen in Berg in Dal, je begrijpt het al, een stuk naar boven fietsen en deels lopen. Kwamen bij een plaatsje met de naam Heiligerland Stichting. Na nogmaals de Maas te zijn overgestoken, op zoek naar een slaapplaats. We hadden in diverse plekken gevraagd, alles was vol. In Arcen kun je dat verwachten met de beroemde kasteeltuinen maar verderop waren ook de B&B's vol. Kwam door de Floriade die in Venlo gehouden werd.

Trijnie kwam op het idee om de grens over te wippen en in Straelen te gaan zoeken. En ja hoor bingo, in gasthof zur Siegburger een bedje gevonden. Ons installeren, een paar pintjes en we liggen gedouched op de kamer. We waren hier laat aangekomen, zo rond 20:00 uur, dus we gaan zo oogjes toe doen.

De fietswegen waren vandaag zeer afwisselend. Langs de rivieren op de dijk, door de bossen, langs glooiende velden, asfalt, grit, zand, breed en smel. Een mooie fietsdag.

Woensdag 22-08-2012

Na een lekker ontbijt, duitse hardbroodjes, weer richting de plek waar we de route LF3a verlaten hadden om richting Venlo te rijden. In Venlo verder op route LF13b.

Er is een "dikke" wind. Trijnie maakt altijd onderscheidt in windsoorten (die van mij niet meegerekend). Een dikke wind is hard maar voor haar gevoel moeilijk tegen in te fietsen. Een zelfde windkracht kan voor haar gevoel makkelijker tegen in te fietsen zijn, de wind is dan niet " dik". Of dat inderdaad aan de wind licht, de luchtdruk of het spiergestel van de dag weet ik niet. Maar het is voor ons een begrip geworden. Het was vandaag dus tegen een dikke wind trappen, kwam uit het zuiden-zuidoosten, we hadden hem van opzij, tegen en soms mee.

We fietsen door kleine plaatsjes met vreemde namen, komen in Grashoek waar we ons bezondigen aan het eerste ongezonde van de vakantie. We zijn in het Brabantse land, ook wel Peel genoemd en hebben een vlaai bij de koffie besteld. Zo'n lekkere slagroomvlaai. Logisch toch.

We hebben weinig naweeen van de monstertocht van gisteren. Een goede nachtrust doet wonderen. In Neerkamp een leuke cache gedaan, een metalen pijp welke in de grond stond met 1 cm grote gaten aan de zijkant. In deze buis zat een plastick buis welke we met onze vingers steeds een stukje omhoog moesten duwen. Samenwerking was essentieel, maar het lukte.

Aan een bospad broodje gegeten met af en toe een langskomende auto. De zandweg deed ons in een stofwolk hullen. Niet echt lekker maar toch weer ons buikje rond gegeten.

Via Asten in Nierop gekomen. Wat een monumentale afgrijselijke van alle stijlen voorziene bouwkunst pontificale grote kerk stond daar.

Uiteindelijk in Mierlo gekomen en een kamer geboekt in het Carlton de Bergen hotel. We kwamen hier omdat het hotel in het centrum van Mierlo vol was, de eigenaresse voor ons het htotel belde en de kamerprijzen gehalveerd waren t.o.v. begin dit jaar. Luxe tegen een betaalbare prijs.

Donderdag 23-08-2012

Vanmorgen van Mierlo naar Eindhoven was de eerste etappe. Gisteren 82 km gefietst, vandaag zouden het er totaal 105 worden. In Eindhoven de route kwijtgeraakt. Is toch lastig in grote plaatsen. Dankzij het richtingsgevoel van Trijnie geholpen door de GPS zijn we Eindhoven doorgekomen en in Best terecht gekomen waar de route weer liep. Langs het kanaal richting Best gepicknickt. Hier stond een auto met alarmlichten aan bij een stapel weggegooide plaatselijke weekbladen. We hadden al allerlei theorien wat er aan de hand kon zijn. Het werd duidelijk toen een man naar de auto kwam. Hij was van de bezorgdienst van de weekbladen en zocht naar weggegooide stapels weekbladen. Er waren bezorgers die de bladen dumpten en zo voor hun geld niets hoefde te doen.

Trijnie rolde nog bijna uit op hydrokorrels die hier lagen maar kon zich in de benen houden. In een TB hotel cache nog een mooie coin gescoord. Vanavond maar even loggen. Kijken waar we hem in stoppen.

Het is lekker weer, weinig wind, af en toe zon en we peddelden er lustig op los. Via Oirschot naar Hilvarenbeek. Een mooi dorpje met oude gebouwen. Het ademt de sfeer uit van Ter Apel, donkere lanen met dikke bomen. Het bosje hier heet het nonnenbos, er heeft hier een klooster gestaan. Geen non gezien. In Alphen een apart huis bekeken met de naam "Joost zijn Pieckhuis", geen rechte muur en een aparte vorm van huis en bijgebouwen.

Bij een chinees gegeten zodat we weer verder kunnen.

Vanaf Alphen tot Ulfenhout kilometers fietspad door het bos. Jammer dat deze bestaat uit 30x30 tegels en de boomwortels de tegels om hoog gedrukt hebben.

Trijnie kreeg nog de schrik van de reis toen ze tegen een paaltje aanfietste omdat haar versnelling vreemd deed. Gelukkig reed ze er alleen met haar voorvork tegen aan, klapte ze met haar ribben tegen het stuur maar bleef ze gelukkig in de benen. Met knikkende knieen eerst maar even op een bankje bijgekomen van de schrik. Herinneringen aan haar val tijdens een familiefietstocht drong zich aan ons op. Gelukkig is het goed afgelopen en geen erge pijn in haar ribbenkast.

We slapen in Made, in het Best Westernhotel de Korenbeurs, een goed kamer voor een goede nachtrust.

Vrijdag 24-08-2012

Vanmorgen vanuit Made richting Rotjeknor. Misschien bij Joop en El langs. We reden door de Wijde Biesbosch mooie paden, veel water, mooie natuur. Via een brug over het Hollands Diep. In Dordrecht raakten we de weg weer eens kwijt dankzij wegwerkzaamheden. Komen we vaker tegen in grote plaatsen. Ook dat de LF bordjes omgedraait worden. Op de kaart verder gereden en de route LF11b gevolgd die overging in de LF2b. In Dordrecht de gevonden coin in een cache achtergelaten. Leuk gesproken met een gepensioneerde zeeman, was kok geweest op de grote vaart, die nu een antiekzaakje runde. Leuk staan kletsen.

Tijdens de soepstop Joop en El gebeld. Vragen of ze dit weekend iets te doen hadden en of we konden slapen. Ja hoor, we waren van harte welkom.

Fietsend langs de Kinderdijk, waar bij Trijnie jeugdherinneringen van vaartochtje met een vriendinnetje naar boven kwamen. Ik was hier volgens mij nog nooit eerder geweest.

Na enig zoeken hebben we het Piraeuserf gevonden en stonden we bij J+E voor de deur. Lekker bakkie doen, bijkletsen en naar binnen i.v.m. regendrupppels uit een donkere hemel.

We zien wel hoe lang we blijven, Joop zei dat we zolang konden blijven als we wilden. We zullen wel zien.   Een Chinese rijsttafel voor ons vieren laten bezorgen. Lekker gekletst en gegeten. Het was zo 23:30 uur tot ieders verbazing. Naar bedje.

Totaal vandaag 77 km gepeddeld.

Zaterdag 25-08-2012

Vandaag niet fietsen. Het regende toen we opstonden dus we blijven bij J+E. Na het ontbijt aan de wandel in de Molenbuurt, aantal tradi's en een multi gedaan, met wisselend succes. Langs de winkel voor brood en eten voor morgen onderweg. Want morgen gaan de pedalen weer van zoef zoef zoef. Vanmiddag zijn de dames samen op stap geweest, dikke buien, veel wind maar ze waren niet klein te krijgen. Ik heb met Joop oude foto's van mezelf bekeken, heb hem de geboorte en trouwaktes van mijn opa en oma Deut laten zien op internet. De foto's van de Houtrustweg en het gemaal bekeken, nostalgie ten top met leuke verhalen en herinneringen.

Zondag 26-08-2012

Het regende vanmorgen pijpenstelen. Besloten nog een dag bij J+E te blijven. De dames zijn 's middags nog wezen wandelen ik heb met Joop een luie middag gehad met wat sport kijken, een tukkie doen. Morgen gaan we weer fietsen.

Maandag 27-08-2012

Na het ontbijt met J+E op de fiets naar Hoek van Holland waar we de route weer oppakken. We willen even bij Mark, Saskia en Sam langs, die wonen daar namelijk. Onderweg lekker gekletst, via de knoooppunten route het traject afgelegd. In Vlaardingen een broodje gegeten, langs de Nieuwe Waterweg gefietst en de stormvloed kering die daar in ligt bekeken. Na 56 km bij Mark aangekomen. Voor een J+E de eerste keer dit jaar dat ze zo'n stuk fietsen. Ging lekker, alleen zag Trijnie een paaltje op het fietspad over het hoofd omdat ze vlak achter Joop en mij fietste. De schrik sloeg ons om het hart toen Joop en ik achterons een hoop gekletter hoorden. Gelukkig ook nu weer goed afgelopen. Trijnie was op haar knie gevallen, zoals ze dat wel vaker doet in slow motion, geen schade aan haarzelf en haar fiets. We stonden beide te trillen op onze benen.

Bij Mark wat gedronken, wonen daar mooi in hartke HvH. Joop en El bleven daar nog even en werden door Mark naar huis gebracht. Aan een gezellig weekend was een einde gekomen en na afscheid te hebben genomen naar het fietspad langs de kust gereden waar we de LF1b oppakten. We peddelden door de duinen, namen af en toe een break en na 99 km bereikten we Katwijk aan Zee waar we in hotel Noordzee een kamer boekten. Nog even op de boulevard gezeten, naast mannen die hier elke avond leken te komen kletsen, wat gegeten en de kamer opgezocht.

Het weer was vandaag lekker, een graad op 22 en windje in de rug. In de loop van de middag werd het bewolkt, er vielen niet noemenswaardige spettertjes regen en we schoten lekker op. Weer een geslaagde fietsdag achter de rug.

Dinsdag 28-08-2012

Vanmorgen tijdens het ontbijt begon het te miezeren. Toen we echter de fietsen gingen pakken was het droog. Wel Jasje aan, fris windje in de rug en onderweg een aantal keren druppels gehad. Een klein buitje deed ons even schuilen onder een boom. Geen regenpak nodig gehad.

Van Noordwijk naar Zandvoort, door de duinen, glooiiend terrein. Veel overvliegende vliegtuigen dan wel stijgende dan wel dalende. In de duinen is alles afgezet met prikkeldraad. Of dit vroeger ook zo was vroeg ik me af. Geen idee, we kwamen trouwens wel vaak in het duingebied bij den Haag, met mijn pa en ma, Hans en soms de familie van mijn pa's broer. Speelden we hele dag in de duinen, aten dan eigen gemaakt slaatje met toastbrood.

In de duinen edelherten gezien, ze beslopen en geprobeerd te fotograferen, nog geen resultaat van gezien.

In IJmuiden bij visrestaurant Waasdorp gegeten. Volle buikjes en met de pond over naar Velsen. We hadden bijna de verkeerde pont genomen, de sneltaxi naar Amsterdam, maar kwamen er gelukkig op tijd achter.

Verder gepeddeld deels door de duinen, deels door plaatsjes. De Schoorlse duinen was een mooi gebied. Veel bloeiende heide, een deel was nog getekend door de brand die er een aantal jaren gelden gewoed heeft. Er stonden nog diverse bomen met zwart geblakerde stammen. De meeste hadden nu nog  geen blad of naalden. Uiteindelijk van de route afgeweken en naar Sint Maartensvlotbrug gereden waar we op camping "t Ruige  Veld een trekkershut betrokken hebben. Gelukkig hadden we onderweg extra bolletjes gekocht zodat we ons morgenvroeg weer redden kunnen.

Vandaag een 110 km gefietst, dus weer een dikke dag achter de rug.

Nu zitten we voor de hut te lezen en te typen, de hemel is blauw, het wordt langzaam frisser. Hopelijk een goede nacht en morgen weer gezond op.

Woensdag 29-08-2012

Na ons ontbijtje in de trekkershut eerst maar eens boodschappen doen in Schage. Van daaruit weer op zoek naar de LF10a. We wisten ongeveer waar we hem moesten oppakken en toen we een ouder echtpaar bepakt en bezakt op fietsen onze weg zagen kruizen wisten we dat we hem hadden. En ja hoor, LF10a was er weer. Al fietsend gesproken met het gepensioneerde echtpaar die de afgelopen jaren ook veel op fietsvakantie geweest waren. Ze hadden o.a. naar Santiago de Compostella gefietst in drie etappes. Deze pelgrimsroute staat bij ons ook nog op het verlanglijstje. Afscheid genomen omdat we wat gingen eten.

In den Oever lag hij dan, de afsluitdijk. Deze stond bij mij op het verlanglijstje. Bij Trijnie stond deze laag in de ranking, 30 km rechte weg met wind hoefde voor haar niet zo, maar ik wilde hem een keer gefietst hebben. En gelukkig wilde Trijnie met me mee. De wind stond niet echt gunstig, oost tot zuidoost wat betekend dat we de wind steeds van opzij hadden. Dat in samenspel met het voorbij razende verkeer, vooral de vrachtwagens die langs denderde, maakte het een tocht waar we aan het eind daas van waren. Op het fietspad af en toe tegemoetkomende wielrenners en trekkers. Tijdens een rustpauze in het gras achter de dijk hoorden we spontaan groeten. Het oudere echtpaar fietste langs. Mezelf bij het standvbeeld van Lely laten vereeuwigen met fiets. Als bewijs. Bewijs voor wat? Geen idee maar ik vond dit leuk.

Donderdag 30-08-2012

Vandaag eerst van  Harlingen Naar Franeker. Boodschappen gedaan en via kleine dorpjes naar de LF10a route. We hebben de knooppunten
15-12-45-41-81 en 63 hiervoor gebruikt. De route weer opgepakt bij Oudbildtdijk, een plaatsje gelegen aan een binnendijk. Onderweg natuurlijk
gecached.

De wolken achter ons zijn donker, het waait steving uit Oostelijke en zuidoostelijke richting, dus vaak
mee, soms van opzij. Op de route het echtpaar van gisteren weer tegengekomen, even staan kletsen en toen weer verder.

We besloten definitief van de route af te gaan wijken om richting huis te gaan Via kleine plaatsjes ,
Grootegast (geen overnachtingsmogelijkheid). Opende (km 1000 van de trip gemaakt, in Marum terecht gekomen. Hier slapen we in nhotel restaurant
Kruispunt, waar we in juni het Tejijin feest gehad hebben. We slapen in een luxe kamer, de bruidssuite, met aparte doucheruimte.

Na 110 km was het lekkerom op de kamer te zijn.

Vrijdag 31-08-2012

Het is herfst. Harde wind uit het noorden en regen toen we opstonden en ontbeten. Wat doen we? Door fietsen of een dag in Marum blijven want morgen zou het beter weer worden. Besloten op de fietsen te stappen. Het spetterd, eerste stukje regenpakken aan na 5 km maar weer uit gedaan. In veenhuizen in een bushokje gepicknickd, de laatste broodjes en beleg. Op naar Assen. Hoe dichter we bij de stad kwamen hoe dreigender de lucht. De eerste spetters, een buitje, Van der Veen in gegaan voor warmte en wat te eten. Want is het best koud in de fietsbroek en blote voeten. Maar de lange broek en sokken nat laten regenen is geen optie.

De regen was nu heviger, nog even gedraald in het warenhuis en toen er toch maar door. Tot aan schoonoord regen, toen werd het langzaam droog. Een laatste vakantiehap in een cafeteria en toen de laatste kilometers gereden.

Weer thuis, 81 km gefietst wel weer lekker.

Conclusie:

Nederland is een mooi fietsland. Veel verscheidenheid in landschappen, natuur en boerderijen gezien. Mooie weggetjes, ruilverkavelingswegen en af en toe langs de grotere wegen bepeddeld. Het volgen van de LF bordjes viel niet altijd mee. Bordjes weg of de verkeerde kant op gedraaid en in de steden was het helemaal lastig, al kan dat aan ons gelegen hebben. We kwamen dankzij de route op paden die we normaal niet gevonden zouden hebben. Dus leuk om te doen, vervelend als je ze kwijt was.

De hele vakantie maar zo'n 30 foto' s genomen. Op zich wel logisch, er is weinig vreemds of spannends te zien onderweg. In tegen stelling tot in Azie waar we zo'n 30 foto's per dag maakten. Fietsen in eigen land is " normaal", je herkend de dingen en verbaast je niet snel.

Al met al een geslaagde trip, met voor mij als hoogtepunt de Afsluitdijk. We hebben totaal 1081 km gefietst in de afgelopen 13 dagen, waarvan we er 2 gerust hebben in Rotterdam. Een gemiddelde van 98 km per dag, wat we in Azie niet halen omdat we daar veel vaker afstappen om dingen te bekijken en met mensen te praten.

Voldaan staan de fietsen weer in de schuur, geen pech, wel ontzettend smerig.