2017 Praag

03-12-2017

Vanmorgen rondom het hotel een wandeling grmaakt en schatten gezocht. Het was weer fris, tussen door op zoek naar een koffieplek. Niet te vinden, het is zondag en pas 10:20 uur dus de verwachting is niet hoog gespannen. Uiteindelijk bij een chinees restaurant koffie kunnen scoren die, behalve mijn zwarte koffie, niet te drinken bleek. Geen gebak bij de koffie maar gebakken banaan en miniloempias.

De dames gaan naar het hotel, inpakken, Jan en ik gaan nog even verder zoeken. We willen rond 12:00 uur uitchecken en met de metro en bus naar het vliegveld gaan. Dat lukt wonderwel en we stappen uit bij terminal twee, koffer afgeven, door de check heen. Trijnie en Jan moesten lang wachten er waren 'mutsen'(uitspraak Jan) die cremetjes en vloeistoffen in de handbagage hadden. Hennie en ik hebben 10 minuten op ze moeten wachten.

Vliegtuig is vertraagd i.p.v. 15:45 uur is de verwachte vertrektijd 17:10 uur. We moeten maar afwachten.

Samenvatting:Praag is een gave stad om te bezoeken, mooie gebouwen, gezellige sfeer en goed toeven. De dagen zijn omgevlogen door het gezellige gezelschap van Jan en Hennie.

02-12-2017

Vanmorgen in een buitenwijk gaan wandelen om wat caches te zoeken. Hier zijn de flats niet voorzien van tierelantijntjes. Hier slechte stoepen en veel rotzooi langs de straten, terwijl ons in het centrum juist de schone omgeving en de goed onderhouden stoepen waren opgevallen. Hier ook de eerste bedelaars gezien. Ook stonden er in de bossages tenten en andere bouwsels waar zwervers wonen. Het begint te grummelen, kleine sneeuwvlokjes die grond niet wit maken.

Via omwegen komen we bij een prachtige begraafplaats met grote monumenten, huisjes en andere tombes. Het oude gedeelte is overwoekerd, maar op veel graven staan kaarshouders en liggen verse bloemen. Sommige kaarsjes branden. Hier moet een hoop geld in gestoken zijn. Op sommige stenen staan de gegraveerde gezichten van de overledenen, een enkele geeft zelfs het beroep van de overledene weer, circusartiest, bluesgitarist of berendompteur. Een indrukwekkende begraafplaats.

Het is toch wel fris dus een bakkie koffie tussendoor, met wat lekkers natuurlijk, hebben we wel verdient.

We willen het graf van Kafka bezoeken, hekken zijn dicht. We zijn verbaast totdat we door hebben dat Kafka een jood is, het vandaag zaterdag, dus sabbat, is. Ja dan is hij gesloten.

Via een omweg terug naar het hotel, even relaxen en dan naar het centrum om wat te gaan eten. We willen van de tjechische keuken gaan genieten. Het eerste restaurant zit vol, bij de tweede kunnen we terecht. Trijnie heeft een zalmgerecht, ik een geroosterde varkensknie. Met onze buikjes rond weer naar het hotel. Samen wat chillen op de kamer.

Morgen weer naar huis, de dagen zijn door het actief zijn en de gezelligheid omgevlogen.

01-12-2017

Met trams de rivier over richting de kathadraal en het kasteel. Maar eerst even een bezoek geb re acht aan de John Lennon muur, een kleurrijke muur met beschilderingen met John erop en stukken tekst van uitspraken. Daarna met Jan een kerktoren beklommen. Een 220 treden omhoog, waarbij we op ongeveer gelijke hoogte met het kasteel/paleid waren. Dat wordt dus nog een hele klim. De dames waren beneden een restaurant ingedoken. De zon schijnt maar de temperatuur is een graad of 4.

Nadat we de koffie, uiteraard met gebak, genuttigd hadden voldoende moed verzameld om via trappen naar het paleis en de kathedraal te klimmen. Toen we boven waren begon net de wisseling van de wacht bij het paleis. Mooi gezicht, strak geregiseerd met A-team achtige muziek op de achtergrond.

We bezoeken het paleis en de  kathedraal. Beide imponerende bouwwerken. Op de binnenpleinen was een markt mrt veel eetkraampjes, waar broodjes worst, patat, zuurkool, kipspiezen, enz. te koop waren. We namen broodjes worst waarbij de dames hun handen warmden boven het gloeiende houtskool.

Weer verder, het is koud maar toch genieten we van de omgeving en het uitzicht. Met de metro naar het hotel, even rusten en daarna de stad in om te eten bij een Indiaas restaurant.

Na een mooie dag weer terug op de kamer, strakjes de ogen weer sluiten. Morgen is er immers weer een de ag.

30-11-2017

Vanmorgen om 08:00 uur naar een goed gevuld bij ontbijtbuffet. Lekkere broodjes, verschillende soorten kaas en vleeswaren, eitjes, rauwkost, salades en natuurlijk koffie en thee. Nog even via de kamer en op pad naar het centrum van Praag. Eerst een rondje gelopen in de Jodenbuurt, waar de synagoge en de begraafplaats mooie plekken om te bekijken, zij het van afstand want ze vragen overal een niet bescheiden bijdrage voor. We wandelen al cachend door de oude stad waar het ene gebouw nog mooier is dan de andere. Sommige zijn rijk beschilderd, andere zijn voorzien van beelden, daken met goud versieringen, kortom steeds zien we weer nieuwe zaken. We steken via een brug de rivier over. Via een smalle trap, we pasten er net tussen,  met stoplichten naar een terras van een restaurant maar we hadden net wat genuttigd dus maar weer naar boven gelopen.

We zien gulzige zwanen en duiven, ze komen naar de broodbrengers toe, die met tientallen rondom de brood voerende toeristen aan het eten zijn. Er wordt geschrokt en ze lijken er af en toe in te stikken. Ze zijn trouwens allemaal moddervet.

Via de beroemde stenen brug met aan beide zijden torens en tientallen beelden van heiligen weer naar de andere oever gelopen. Op de brug tekenaars, een marionettenspeler die zijn pop gitaar laat spelen, bedelaars die geknield met gevouwen handen hopen dat we geld in hun pet gooien en natuurlijk kramen met souviniers. Het is druk op de brug, het is immers een van de trekpleisters van de stad.

In de stad veel kerstmarktjes met engelen, broodjes worst, ijs waarvan de horens ter plaatse gebakken worden. Al met al veel gezelligheid in deze mooie stad.

29-11-2017

Het is zeven uur als Trijnie me wakker maakt. Gefeliciteerd lieverd, 61 jaar alweer. Vandaag op mijn verjaardag gaan we met Hennie en Jan de lucht in naar Praag. Onderweg mistig, we passeren een vrouw met notitieblok op het stuur die druk aan het schrijven is terwijl ze stuurt en met 90 km per uur rijdt. Asociaal.

Om 11 uur bij airport Eindhoven, waar even later H&J aan kwamen rijden. Tien minuten lopen van P5 naar de vertrekhal, hapje eten, bakkie koffie en wachten op het vertrek.

Na 1.10 uur vliegen in Praag aangekomen. Met bus 100 en metro lijn B naar station Invalidus welke vlak bij het hotel Tristar uitgestapt. Na inchecken kamer ingericht en naar oude centrum om te eten. Om bij de metro te komen een steile zeer snelle roltrap naar beneden. Trijnie vond het maar niks (red:en in de metro zag ik ook geen oudere mensen...ik weet nu hoe dat zou kunnen...die vallen hier allemaal van die lange lange zeer steile trapnaar de metro  als je valt...)We hebben een stukje door de oude stad gelopen waar de voorbereidingen voor de kerst in volle gang is. Gegeten bij een Libanees restaurant, smaakte goed. Met de tram lijn 3 weer naar het hotel. We stapten uit en toen schrik, Jan was zijn rugzak vergeten in het restaurant. Jan en ik weer terug, hopen dat we het weer vinden konden. Maar onze speurzin liet ons niet in de steek en toen we bij het restaurant kwamen zagen we de ober al staan met zijn duim omhoog, hij kwam ons met de tas in handen naar ons toegelopen. Toch wel opgelucht.

Op de kamer samen de minibar leegedronken en dan maar gaan slapen. Morgen weer meer.